OFTE STILTE SPØRSMÅL
Du kan bestille på flere måter:
- Bestill pr. telefon 69 36 27 50.
- Bestill pr. epost: kjokken@haugetun.no
- Bestill på haugetuncatering.no
Ved bestilling på nettsiden legger du bestillingen din i handlekurven og sender en forespørsel. Du vil bli kontaktet av oss for å bekrefte bestillingen.
Du vil få faktura fra oss pr. epost etter levering.
Pant kan tilkomme på emballasje som følger med leveransen. Dette opplyses ved bestilling og levering/henting.
Emballasjen må returneres innen 7 dager.
For at panten ikke skal faktureres, må returen bekreftes ved personlig innlevering – vi kan dessverre ikke registrere pant som kun etterlates uten beskjed.
Avbestillingsfrist er 6 dager før levering (tapas, koldtbord og middager).
Avbestillingsfrist er 48 timer på følgende produkter: snitter, baguetter og rundstykker.
Ved avbestilling senere enn oppgitt frist belastes 80% av ordrebeløp.
Vi leverer til adresser med postnummer mellom XXXX og XXXX.
Endelig leveringspris får du oppgitt etter du har sendt forespørsel (eller bestilt pr. telefon/epost).
Priser
Alle priser er i norske kroner og inkluderer merverdiavgift.
Totalkostnaden for bestillingen vises for deg som kunde når du kommer til «kassen» og ber om å få bestille.
Din bestilling vil bli bekreftet på e-post. Her vises totalkostnaden på ny inklusive evt. avtalte ekstrakostnader, slik som tilkjøring/fraktutgifter.
Selvhenting av bestillinger på vårt produksjonslokale i Haugetunveien 3 er selvsagt uten kostnad.
Vi tar forbehold om eventuelle trykkfeil når det gjelder pris og informasjon om våre varer og fraktkostnader på siden.
Vi ønsker å være prisledende i regionen med konkurransedyktige og lave priser på vårt varesortiment. Vi justerer alle priser 1 gang i året den 01.05.
Tilgjengelighet
De produktene som er beskrevet på vår hjemmeside, vil alltid være tilgjengelig for bestilling, med mindre ikke noe annet fremkommer.
Virksomheten må ta forbehold om at enkelte bestillingsønsker og forespørsler ikke kan leveres etter ønske. Slike forbehold kan være relatert til kapasitetsbegrensninger, ferieavvikling og ressurstilgang for øvrig.
Frakt
Vi sender varene i hovedsak med egen varebil. Prisen på frakt vil være avhengig av antall produkter og leveringssted. Fraktprisen blir spesifisert på ordrebekreftelsen som sendes på e-post.
Betaling
Betaling skjer ved å betale medfølgende/utsendte faktura innen den betalingsfrist som der er påført.
Avbestilling
Avbestillingsfrist er 6 dager før levering (tapas, koldtbord og middager). Kortere avbestillingsfrist på 48 timer på følgende produkter: snitter, baguetter og rundstykker.
Ved avbestilling senere enn oppgitt frist belastes 80% av ordrebeløp.
Reklamasjon
Dersom det foreligger en mangel ved varen, må du innen rimelig tid etter at du oppdaget den gi din oss skriftlig melding (e-post) der du påberoper deg mangelen.
Reglene om reklamasjon finnes i Lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven).
SALGSBETINGELSER
Kjøp gjennomført på haugetuncatering.no, eller andre domener tilknyttet vår nettbutikk, er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og e-handelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.
Salgsbetingelsene er utarbeidet og anbefalt av Forbrukertilsynet.
For en bedre forståelse av disse salgsbetingelsene, se Forbrukertilsynets veileder her.
1. Avtalen
Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.
Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.
2. Partene
Selger er Haugetun Catering AS, Haugetunveien 3, 1667 Rolvsøy,
catering@haugetun.no, org.nr 968953753, og betegnes i det følgende som selger/selgeren.
Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.
3. Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren, og denne er bekreftet i returmail fra selger.
Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså, eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.
4. Betaling
Ved betaling av faktura gis det en betalingsfrist på 14 dager normalt sett.
Fristen begynner å løpe fra varen er overlevert kjøper.
Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.
Dersom fakturafristen er utløpt sendes en betalingspåminnelse etter 1 – 2 virkedager.
Etter ytterligere 14 dager oversendes kravet til ekstern samarbeidspartner som innkrever fakturabeløp og purregebyr på virksomhetens vegne / inkassobehandling.
Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.
Virksomheten tilbyr betaling på bankterminal og vipps ved avhenting av varene.
5. Levering
Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt varen.
6. Risikoen for varen
Økonomisk ansvar for medfølgende pant/emballering og øvrige eiendeler tilhørende Haugetun Catering AS, legges på kjøper inntil dette er tilbakelevert virksomheten. Tapt eller ødelagte eiendeler må erstattes etter gjeldende satser. Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller hans representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.
7. Angrerett
Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.
Bestemmelser som regulerer generell angrerett vil ha mindre relevans i forhold til de ferskvareprodukter/det matsortementet som virksomheten selger.
8. Forsinkelse og manglende levering – kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav
Dersom selgeren ikke leverer varen, eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig
(for eksempel e-post).
Oppfyllelse
Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.
Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving
Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.
Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.
Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.
Erstatning
Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.
9. Mangel ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist
Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 dager fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget.
Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake og/eller kreve prisavslag.
Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig til caterin@haugetun.no
Ta kontakt med oss hvis du har spørsmål. Vi ønsker å bidra til en god og trygg handel!
Prisavslag
Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet etter avtale eller levert på et senere avtalt tidspunkt.
10. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
Dersom kjøperen ikke betaler,eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.
Oppfyllelse
Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett, dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving
Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.
Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr
Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.
11. Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer
Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.
12. Personopplysninger
Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.
13. Konfliktløsning
Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no.